Мета STEM-центру:

формування наукового світогляду та критичного мислення,творчих здібностей особистості молодої людини в умовах становлення інформаційного суспільства та економіки знань.


Завдання STEM-центру:

  1. мотивація учнів та студентів до освіти в науково-технічній сфері та подальшого розвитку наукової кар’єри;
  2. стимулювання досліджень і винаходів у STEM-галузях;
  3. розвиток наукового кадрового потенціалу країни.

Напрями роботи STEM-центру:

  1. створення стратегічного партнерства між університетом, середніми школами та підприємствами;
  2. проведення Днів науки як в університеті, так і у інших освітніх закладах;
  3. проведення університетських олімпіад із програмування та ІТ;
  4. робота з обдарованою учнівською молоддю шляхом проведення конкурсів, майстер-класів, тренінгів і навчальних квестів.

STEM-центр фізико-математичного факультету – учасник міжнародної виставки у Жешуві

На фізико-математичному факультеті Тернопільського національного педагогічного університету за ініціативи кафедри інформатики та методики її викладання (завідувач – доцент Н.Р. Балик) активно ведуться роботи з реалізації масштабного проекту «Друге життя замків Тернопільщини», який здійснюється на базі STEM-центру спільно із Тернопільською обласною державною адміністрацією та національним заповідником «Замки Тернопілля».

Під керівництвом викладача кафедри інформатики та методики її вкладання, кандидата фізико-математичних наук Вельгача А.В. студенти здійснюють комп’ютерну 3D-реконструкцію замків, які знаходяться на території Тернопільської області, та їх 3D-друк. Перш ніж модель замку буде спроектована у спеціальних комп’ютерних програмах, здійснюється кропітка підготовча робота: учасники проекту вивчають історичні відомості про фортифікаційні споруди, креслення, зображення та матеріали аерозйомки, консультуються із працівниками національного заповідника «Замки Тернопілля». А вже згодом розроблені моделі постають у своїй красі у пластику, завдяки друку на 3D-принтері, який презентований STEM-центру групою депутатів Верховної Ради України з Тернопільщини задля розвитку наукового потенціалу регіону та запровадження інноваційних технологій.

13-14 березня 2018 року перші моделі проекту – Кременецький, Бучацький, Теребовлянський, Язловецький замки, за підтримки відділу туризму Тернопільської ОДА, були презентовані на міжнародній виставці в Жешуві.


Обговорюємо перспективи Нової української школи

5 лютого 2018 року за ініціативи кафедри інформатики та методики її викладання в Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка відбулась регіональна науково-практична конференція «Екосистема освітніх інновацій педагогічного університету у контексті завдань
Нової української школи». Основною метою проведення конференції була підготовка висококваліфікованих педагогічних працівників, які здатні до проведення освітніх досліджень та здійснення інновацій в навчальних закладах.

У роботі конференції взяли участь д.філос.н., професор, ректор Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка Буяк Б.Б., к.фіз.мат.н., к.пед.н., завідувач кафедри інформатики та методики її викладання Тернопільського національного педагогічного
університету імені Володимира Гнатюка Балик Н.Р., викладачі кафедри інформатики та методики її викладання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, магістранти, педагоги, науковці, представники інституту громадянського суспільства.

Із досвідом інновацій, які реалізовані у навчальних закладах міста Тернопіль та Тернопільської області, виступили директор, вчитель англійської мови Заліщицької державної гімназії Войчишин О. Д., заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель математики Тернопільської Української гімназії ім. І.Франка Ензельт О. П., учитель математики та інформатики Заліщицької державної гімназії Грушко Н. А., директор ГО «Гуртом!» Ковалик І.М.


ЗМІ про нас:


Навчання педагогів технологіям STEM

Викладачі кафедри інформатики та методики її викладання в рамках роботи міжнародного тренінгового центру «Освітня інноватика» (керівник доц. Балик Н.Р.), який діє в Тернопільському національному педагогічному університеті уже три роки поспіль здійснюють навчання майбутніх та практикуючих педагогів з різних питань інноваційної діяльності, яка спрямована на становлення Нової української школи. Зокрема велика увага приділяється формуванню освітнього простору в об’єднаних територіальних громадах.

Так, 30 січня доценти кафедри інформатики та методики її викладання Барна О.В., Генсерук Г.Р. провели теоретичний модуль тренінгу для вчителів та керівників освітніх закладів Підволочиської об’єднаної територіальної громади з питань запровадження STEM-освіти. Відрадно, що науково-методичні надбання кафедри в рамках роботи над науково-дослідною темою «Впровадження інноваційної діяльності за напрямами STEM-освіти» у співпраці із освітянами  знаходять свою практичну реалізацію в навчальних закладах області і є дієвим засобом для трансформування освіти України в справжню європейську якість.


Мистецтво проектування по-фізматівськи

Новий 2018 рік розпочався творчо та активно. 12 січня 2018 року на фізико-математичному факультеті відбувся семінар-тренінг «Мистецтво проектування». Метою заходу було ознайомлення учасників із виграшними технологіями участі у різноманітних проектах, конкурсах та грантах, а також заохочення на основі конкретних історій успіху до проектної діяльності викладачів, студентів, учителів, учнів та усіх, хто цікавиться інноваційною творчістю, винахідництвом, мейкерством тощо.

Ректор університету, професор Б.Б. Буяк поділився ідеями і стратегіями інновацій у контексті грантової та проектної політики Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.

Спікер семінару – С.М. Попель, випускниця фізико-математичного факультету, учитель математики та інформатики Вишнівчицької ЗОШ I-III ст., учитель-новатор, яка до усіх своїх численних успіхів нещодавно у Брюсселі ще й додала титул STEM-учитель Європи. Вона розповіла про успіхи і виклики сільського шкільного експериментального майданчика з розробки проектів та стартапів, а також поділилася секретами успіху участі у конкурсі стартапів, що проводить КПІ імені Ігоря Сікорського – «Sikorsky Challenge».

Руслан Магац – сертифікований тренер з дизайн-мислення, керівник фінансового напряму Тернопільського регіонального ресурсного центру розповів про платформи для пошуку донорів для проектів та грантів, розповів про особливості технології дизайн-мислення, як одного із трендових методів розробки креативних проектів.

Учасники семінару-тренінгу взяли активну участь у круглому столі з питань розробки проектів та пошуку фінансування для їх подальшого втілення. У роботі тренінгу-семінару взяли участь викладачі кафедри інформатики та методики її викладання, професор О.В. Лабащук, учителі Тернопільського району.

Дякуємо усім, хто завітав на наш захід та створив неповторну робочу атмосферу, градус емоцій зашкалював.  Зичимо учасникам спробувати свої сили і талан у різноманітних проектах та конкурсах у 2018 році та обов’язково відчути смак перемоги.


НА ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ – ФЕСТИВАЛЬ!

Саме таку подію організувала кафедра інформатики та методики її викладання у стінах фізико-математичного факультету Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Фестиваль із промовистою та незвичною назвою «STEM-креатон» розпочав свою роботу ще 1 червня. Захід був організований спільно із Управлінням освіти та науки Тернопільської обласної державної адміністрації та Тернопільським комунальним методичним центром науково-освітніх інновацій та моніторингу з метою впровадження та популяризації природничо- математичних та інженерних досліджень у Тернопільській області, поширення досвіду та становлення Тернопільщини як центру STEM-освіти в Україні. STEM-проекти, ідеї, стартапи та інновації, які запропоновані ще зовсім юними дослідниками від початкової школи до студентів-магістрантів, були відібрані незалежним журі для очного туру фестивалю, у ході якого учні та вчителі шкіл міста Тернополя та області та студенти фізико-математичного факультету мали змогу ознайомитись із презентаціями лауреатів, випробувати реалізовані проекти, поспілкуватись із командами-учасниками та взяти участь у чисельних заходах, які були організовані на факультеті.

Дуже велику зацікавленість учасників викликав проект розумного дому команди магістрантів І курсу спеціальності «Середня освіта (інформатика)» у складі: Абрамик Марії, Волоса Олександра, Кручака Богдана, Мартиновського Андрія, Фридриха Владислава, Швеця Арсена. Адже пропоноване студентами рішення не тільки гарантує безпеку, комфорт, економію та ефективне управління власним будинком, прототип якого майстерно виконано та запрограмовано самими студентами, а й легко масштабується та налаштовується, гарантує ефективність в управлінні та видатках на обслуговування будинку.

Магістрантка І року спеціальності «Середня освіта (математика)» Козіброда Тетяна виступала не тільки як студентка вишу, а й як викладач студії робототехніки. Робот, який створений під її керівництвом учнями початкових класів уже приніс своїм авторам нагороди на престижних конкурсах із робототехніки, а від учасників фестивалю – бурхливі оплески та схвалення. Важливо, що заходи, які проводить кафедра інформатики та методики її викладання, приносять свої плоди.

І ще одним лауреатом фестивалю стали учні Заліщицької державної гімназії Лучин Дмитро та Гарасимчук Василь – учасники весняної STEM-школи, яка була організована викладачами кафедри (завідувач БаликН.Р.) у березні 2017 року. Їх проект «Пристрій для збереження енергії у медіацентрах» хоча є першим кроком в опануванні учнями робототехніки на базі мікроконтролерів, але гідно поцінований учасниками фестивалю та викликав неабияке зацікавлення міжнародних організацій, які підтримують ідеї Глобальних цілей сталого розвитку.

Відкриттям фестивалю стали й учні звичайної сільської школи із с. Вишнівчик: Винницька Марта, Кілівник Юлія, Павлюк Віталій, Аліськевич Марія, Халупняк Анастасія, Притка Вікторія. Їх проект «Фітокартина для кабінету інформатики» уже брав участь у різноманітних всеукраїнських та міжнародних конкурсах, але поки не дуже відомий тут, на своїй маленькій батьківщині. І одним із завдань фестивалю є ознайомлення широкого загалу із реальними дієвими проектами, які під силу школярам навіть із віддалених не тільки від столиці, а й від обласного центру сіл.


Організатори фестивалю прагнуть, щоб усі його учасники могли перейняти досвід один в одного, отримали добрий старт для інноваційного розвитку та втілювати свої проекти у життя. Тому після нагородження номінантів фестивалю дипломами лауреата фестивалю, керівників команд Войчишин О.Д., Грушко Н.А. (Заліщицька державна гімназія), Попель С.М. (Вишнівчицька ЗОШ І-ІІІ ступенів), Балик Н.Р., Барна О.В. (ТНПУ) грамотами Управління освіти та науки Тернопільської обласної державної адміністрації, усі учасники мали змогу попрацювати у різних воркшопах, організованих на фізико-математичному факультеті. Серед них: 3D-моделювання та друк на 3D-принтері (кер. Мартинюк С.В.), цікава математика (кер. Василенко Я.П.), математичне орігамі (кер. Грод І.М.), фізичний експериментаріум (кер. Мохун С.В.), керування Lego роботом (кер. магістрантка ІІ курсу спеціальності «Середня освіта (інформатика) Шпортак У., кер. Балик Н.Р.). Студенти факультету мали змогу під час фестивалю зустрітись із представниками фірми ВАЙС ІНЖИНІРИНГ – спонсору фестивалю «STEM-креатон, 2017», які у ході лекції розповіли про технології інтернету речей та продемонстрували її реальне втілення у проектах, які розробляють співробітники компанії.

Окремою подією фестивалю був День відкритих дверей для майбутніх абітурієнтів факультету. Одинадцятикласники не тільки мали змогу на собі відчути насичене подіями студентське життя факультету, взяти участь в фестивальних заходах, а й зустрілись із деканом фізико-математичного факультету Громяком М.І., познайомились із специфікою вступної компанії та перспективами навчання на фізико-математичному факультеті.


У рамках фестивалю викладачі фізико-математичного факультету та його гості – вчителі та методисти Тернопільщини взяли участь у роботі круглого столу на тему «Міжнародні STEM-проекти: досвід та перспективи», у ході якого обговорено проблеми розвитку STEM-освіти та підготовки майбутніх педагогів до її реалізації, продемонстровано ефективні способи залучення педагогічних колективів до участі у міжнародних проектах (директор Заліщицької державної гімназії Войчишин О.Д.), проаналізовано особливості підготовки учнівської та студентської молоді до міжнародних змагань та захистів наукових проектів (вчитель інформатики та математики Вишнівчицької ЗОШ І-ІІІ ступенів Попель С.М.), окреслено досвід університетів Європи у залученні студентів до STEM-проектів (Романишина О.Я., Карабін О.Й.), презентовано досвід проведення міжфакультетських тренінгів для магістрантів університету з питань використання ІКТ в інноваційній діяльності та проектних методиках (Шмигер Г.П.). Учасники круглого столу прийняли одностайну резолюцію спрямовувати спільні зусилля для формування та реалізації концепції формування компетентностей майбутніх педагогів задля реалізації STEM-освіти як важеля інноваційного розвитку суспільства.